Topic: Tunnelmia, tuntemuksia

Kirjoitushetkellä lähdetään viikonlopun lanien loppusuoralle ja onkin aika avata keskustelu lanien miellyttävyydestä. Jos anonyymin webbilomakepalautteen lisäksi uskaltaa avata nimimerkillä sanaisen arkkunsa, antaa palaa. Mikä oli hyvää, hienoa, superia ja mikä mätti mälsästi, mitä puuttui ja mitä oli liikaa? Kertokaa, osaamme siten tehdä vieläkin parammat lanit ensi kerralle.

I'm a medic!

Re: Tunnelmia, tuntemuksia

Lanit oli ja meni. Kiitos, mukavata oli ne pätkät mitä paikalla ehti olemaan. Pakko se vaan on myöntää, ettei tuo läppäri enää ole riittävä tehoiltaan laneilla oloon. Gyntheriä se ihan nätisti pyöritti, mutta melkeinpä muut pelit olivat jo liikaa.

Perjantaina pelailut menivät lähinnä yön Trackmania ajeluiden parissa. Ohjelmassa olleista CS:sourcea ehti tahkota kahden kierroksen ajan, joista toinen meni osteluiden opettelussa ja toisessa tuli eka nurkan takaa nappi otsaan. Jointti oli surullisen kuuluisa, ja Kane&Lynch ei käynnistynyt vähistä konetehoista johtuen. Asennuskin kesti vain reilun tunnin, joten hyvin käytettyä aikaa kaikinpuolin. Siinäpä tuli pelailtua Puzzle Questia yksin ja sitten Trackmania Nationsia, jota tahkottiinkin kohtalaisen myöhään. Varsin hauskaa se edelleen on, myös ne sadasosan hakemiset.

Lauantaina pääsi testaamaan kaapissa useita vuosia säilöttyä mestariteosta Combat Mission 2: Barbarossa to Berliniä. Onpa loistelias peli. Vaikka onkin kaksinpeli, niin verkossa tuota silti pelataan. Loput päivästä menikin aikataulujen sotkeutumiseen ja turhiin oletuksiin siitä, että asiat menisivät kuten ennakoi.

Sunnuntaina ajelupelislottiin paikalle, pelinä ensin lyhyesti BaboViolent2 diaesityksenä. Ihmeen raskas peli ollakseen niin kevyt. 99 % prossutehoista koko ajan pelin käytössä ja pelaaminen täysin mahdotonta. Vielä pari kierrosta CS:sorsaa ja siinäpä oli lanit.

Kiitokset järjestäjille. Jukeboksi oli paikalla, mistä suuri kiitos. Ei paras softa edelleenkään, koska ongelmia toimivuudessa oli reippaasti, mutta ehdottomasti parempaa kuin ilman mitään.

Vaimolta tuli erinomainen heitto laneille, kun valittelin kipeitä hartioita ja päänsärkyä. Kyylä vois hommata paikalle
a) joltain huonekalu/toimistofirmalta toimistotuoleja testattavaksi. Vähän samaan tyyliin kuin aikoinaan oli Cruzilta niitä pelihiiriä.

b) sellainen tuolille laitettava hierontamatto. Niitä on ainakin Prismassa ja Citymarketissa koeistuttavana ja ovat lyhyellä testillä oikeinkin hyviä. Tuskin ovat edes tuhottoman kalliita. Tai sitten pyytäkää KYYtä hommaamaan moinen lukemalle yleiseen käyttöön ja sitten sitä vois laneillakin käyttää. Jossain nurkassa moinen tekisi pelailun välillä kipeälle selälle hyvää.


En jaksa täyttää sitä palautelomaketta, kun kirjailin tähän.

Lorem ipsum...

Re: Tunnelmia, tuntemuksia

Minäkin avaan sanaisen arkkuni, mutta tällä kertaa tulee vähän negatiivisempaa settiä.

Long story short: huonoimmat lanit vuosikausiin. Kertaakaan ei ole jäänyt niin mitätön jälkimaku.
Pääsyy lienee se, että ne minun eniten odottamat pelit jäivät käytännössä pelaamatta. Olin ihan täpinöissäni, kun ohjelmassa oli sekä TF2 ja Savage 2, mutta uutta Savagea saatiin hikiseen yksi rundi läpi ja Team Fortress 2 (vaikka se teknisesti toimi ihan ongelmitta) jäi myös kuuden pelaajan varaan sillä välin, kun muut hakkasivat muita pelejä. Call of Duty tuntui sitten muuten vaan ihmeellisen tympeältä arcadelta, vaikka yleensä olen siitä pitänyt. Itse vaan diggaan enemmän TF2:n eri luokista ja muutenkin varioivasta tyylistä.

Savage 2:n floppaaminen oli mieletön pettymys, ja nyt sen testaaminen isommalla porukalla on varmaan vieläkin vaikeampaa.

DoWia oli ihan hauska pelata. Trackmania alkoi maistua nopeasti puulta, mutta ihan vain siksi, että En Vain Osannut. Pelissä ei sinänsä ollut vikaa.

Näiden lanien parhaaksi anniksi jäikin sitten Counter-Strike: Source, jota pelatessa oli ihan mukavaa aika-ajoin. Pelattavuus on tuossa tekeleessä kohdillaan ja tälleen pienempinä annoksina se toimii oikein hyvin varmaan jatkossakin.

Mutta noin kokonaisuutena jäi varsin ikävät fiilarit. Katsellaan tartteeko kenenkään kuunnella meikäläisen "ärsyttävää ja kovaäänistä" nauramista enää huhtikuussa. Just nyt tuntuu siltä, että ei maksa vaivaa, mutta mielialat mulla tunnetusti muuttuvat nopeasti.

Slottijärjestelmä ei tunnu toimivan kuin isoimpien pelien kohdalla. Pelaajat eivät yksinkertaisesti välitä siitä, että mikä slotti on kyseessä ellei se ole se oma suosikki. Itsekin syyllistyn tähän enemmän tai vähemmän. Ehkä olisi parempi, että laitettaisiin noille isoille kansansuosikeille se oma slotti aina lanipäivän prime timeen ja muuten meno olisi korkeintaan teemoitettua (tyyliin strategia/ajopelit) space junkkia ja vapaata pelaamista. Huutoäänestykset ftw.

Näin tällä kertaa. Kiitokset kuitenkin järjestäjille jälleen tehdystä työstä! Ai niin... OZE bongattu, joten ihan turhat eivät lanit olleet.

I never get involved with my own life. Too much trouble.

Re: Tunnelmia, tuntemuksia

Kiitokset kanssapelaajille ja järjestäjille laneista.

Itse olen FPS-pelaaja henkeen ja vereen joten muut slotit eivät niin kiinnostaneet, niistä flättis/trackmania kestosuosikkeina. Strategiaa ei jaksanut.

Aloitetaanpa miinuksista...
Joint Operations: Escalations... mielellään ei enää ikinä laneilla, kiitos.
Kane & Lynch: Ei tykännyt AMD:n tuplaydinprossusta, hapokasta pelattavaa muutenkin
Multi Theft Auto: Developer preview nams
TF2: Siitä olikin aikaa kun viimeksi näin blue screenin
Savage 2: Ei yhtään minun peli, se yks rundi tuli pelattua väkisin, ei kyllä nappaa

Ja sitten päätetään positiivisiin tunnelmiin:
COD4: w00t! Ite tykkäsin helvetisti. Arcade-räiskintää niinkuin muutkin codit, ja hardcore-moodissa ukkoon ei tarvitsekaan tyhjätä lipasta.
COD:UO nams, tosin outo pasifisti-bugi häiritsi o_O
Autopelit: Ihan jees, en tosin osaa ajaa smile
Kynäri:Sorsa toimii lanipelinä, arvostan.

Miinuslistasta tuli aika pitkä, mutta yleisesti ottaen laneista jäi positiivinen maku suuhun. Eiköhän sitä taas ensi kerralla tule raahattua kone paikalle.

PS. Jukeboksi toimi yllättävän hyvin (kun tajusin että selaimen referrer-tiedot pitää olla päällä)

Re: Tunnelmia, tuntemuksia

Kiitokset minulle järjestämisestä, no teki muukin hallitus jotain asialle. Tällä kertaa jäi hyvä mieli vaikka piti lopettaa kesken eikä mikään mennyt niinq piti.

Miinukset:
Jointti == Epic Fail
Jos ensi kerralla saadaan paikalle keygen tai sitten pitää guugletella ja kysellä muilta kinkeripiireiltä mikä tuo virhe oli ja millä se aiemmin kierrettiin. (Muistaakseni tuota on tullut ennenkin ja se on jotenkin ratkaistu, mutta ei tullu mieleen tuolla aikataululla.) Peli nimittäin on rautaa jos se toimisi. smile

Kane & Lynch on ideana helevetin hyvä, harmi että se on tupellettu erittäin surkeaan toteutukseen. Suosittelen tutustumaan pelin foorumiin jossa parin sadan postauksen suhteena on 1:99 joista 99% peli ei toimi lainkaan tai ei kunnolla.

MTA nyt oli kyllä kusta ja paskaa. Tunnin konffauksen jälkeen palvelimesta sai sentään info-ruudun clientille asti. Olisi luullut että joku olisi koostanu konffipaketin jolla sais pelin pyörimään mutta ei ainakaan löytynyt..

TF2 on harvinaisuus siinä mielessä että se orggis TF on minusta paljo parempi, tosin vakavasti paha sanoa kun ainoat kokemukset pelistä ovat toisen olan yli katselemista. (Hanurista)

Kaikki varmaan jo tiesivät  että Savage-sarjaan en ole koskemassa tikullakaan, joten siitä ei enempätä.

Plussaa:

UO. Vaikka alkaa aika jo ajamaan reilusti ohi karkeista niin silti pelimekaniikka on rautaa. Pitää oikeasti tähdätä että osuu eivätkä osumapisteet ole ukkoja isompia.. Ihmeellisiä bugeja tosiaan ilmentyi, mutta ne toisaalta lisäsivät pelin huumoriarvoa. Vai mitä sanotte kun vastustaja tulee nelivetoa vastaan ilman kypärää ja asetta? big_smile

COD4 oli vähän siinä ja tässä. Kentät tuli ajettua läpi hetkessä ja toteutus oli HC-modea lukuunottamatta erittäin arcademainen. Varsinkin perkit ovat aivan suolesta ja syvältä. Jospa kevään myötä tuleva pätsi vähän korjailee/paikkailee/tasapainottaa touhua.

Trackmania oli pitkästä aikaa kyllä erittäin mukava kokemus, varsinkin kun pääsi öynäämään. smile
Se sadasosan hinkkaaminen pidemmällä radalla on aina yhtä hauskaa, eikä mikään voita sitä onnistumisen(/vittuilun?) tunnetta kun saa viimeisellä sekunnilla tiputettua jonkun ykköstilalta.

Harmi että sunnuntai oli tällä kertaa niin lyhyt, mutta jospa ensi kerralla ennättäisi olla alusta loppuun ihan kokonaan paikalla.

Ja lisäplussat Oskarin saapumisesta laneille! (Vaikkakin reilusti myöhässä..)

Jukeboksi on kyllä aika tiukka vekotin, jonkun verran pitänee vielä pultata että siitä saa toimivan kalun. Katsotaan mitä taikoja Siz saa sille heiteltyä.



Lisäkaneettina: Toivejärjestelmä ei oikein skulaa nykymuodossaan. Sitä pitää nyt harkita ajan kanssa mihin suuntaan sitä vie. Joko karsitaan vaihtoehtoja tai pohditaan ihan uudenlaista rakennetta. Peli X joka saa 4 toivetta tulee lisätyksi listalle, mutta mistä sitä tietää ettei 20 henkeä pelaa sitä missään nimessä jos tätä ei tuoda tietoon ajoissa. Sitten käy niin että ulistaan että slottipeli on käynnissä ja pelaamaan, MARS! Mutta sinne ei sitten tule sitä 6 ukkoa enempää. Käyttäkää siis vapaakenttää vastustamaan jotain peliä jos ette keksi mitä haluatte pelata.

Eiköhän näillä nillityksillä pääse pitkälle, pitää lisäillä jos tulee jotain mieleen.

Ich bin in position!

Re: Tunnelmia, tuntemuksia

Mjaahas, josko sitä sitten itekin tänne julkisesti...

Elikkäs, minulle kanssa varsin ikävä jälkimaku suuhun touhuista. Himskatin hauskoja (ja piinaavia) hetkiä oli kyllä toki muutama, mutta yleisesti ottaen se, että kansaa ei slottien noudattaminen kiinnostanut ja kaikki pelit ei toimineet, johtivat ongelmiin.

Henk. koht. plussia olivat Trackmania ja sen erittäin katkerat tappiot "Otanpa yhden kiekan vasemmalla kädellä ja menen tupakalle"-Kemppiä vastaan. Herätti ainakin tunteita. Sen lisäksi tykkäsin ihan himona CS:S ja DoW-mätöistä. Kynäri vaan yksinkertaisesti toimii saakelin hyvin 8vs8 pelinä. Ja DoW luonnollisesti oli sopivan tasapuolista siten, että kokoajan eri naamat voitti.

Sitten negaatioita. Ensinnäkin hallitushommissa sakki on vähän eri mieltä muutamista asioista järkkäämisen suhteen ja meillä ei ole selkeää yhteistä linjaa. Tämä johtaa ikäviin sivu- ja haittavaikutuksiin. Tämän kanssa on vaan elettävä. Toisekseen jotkut pelit on jo nähty, koluttu, tapettu ja raiskattu niin monta kertaa, että ei vaan yksinkertaisesti jaksa katsoa ja hangata sitä enää (COD:UO anyone?). Sitten se toinen mielenkiintoinen eli CoD4 ei tietenkään toimi miun koneella. Ja jotkut SWATit eivät ees olleet ohjelmassa. Lisätään siihen vielä Barbarossa to Berlin slottien aikaan (vapailla sloteilla minusta aivan mahtava peli-idea ja kannustan), niin pelaajamäärät alkaakin tippua tosi mukavasti kaikkialta.

Kenellekään ei lie yllätys, että odotin Savage2:lta ja TF2:lta enemmän. Molemmat pelit oli helppo asentaa (toki TF2:n asennuksessa kestää pitkään) ja molempiin oli helppo päästä sisälle. Ainoastaan komentajan homma toki Savagessa vie aikaa opetella, mutta mitään näistä hienoista uusista kokemuksista ei edes päästy kunnolla kokeilemaan. Pelaajien järjetön kaikkoaminen suoraan sanottuna masenti.


Lopuksi voisi sanoa, että toivoisin ainoastaan kolmea asiaa: 1. Testataan niitä pelejä ennen laneja, että toimiiko vai ei, 2. Hankitaan lisää ja varsinkin UUSIA pelaajia, Paljon, 3. Uudistetaan pelisysteemiä jotenkin silleen, että ei ihmisten tarvitsisi nostaa toiveitaan ylös jostain asiasta, jota ei sitten tapahdukaan.

Tässäpä tätä.

Need a medic!

Re: Tunnelmia, tuntemuksia

Lauantai jäi väliin, mutta jos paikalla olisin ollut, niin kyllä sille Savagelle olisi testin suonut. Ymmärtää toki, ettei kaikki pelit voi napata yhtä paljon samantien, mutta moisessa tapahtumassa on ihan yleisen pelattavuuden takia syytä vähän löysätä pipoa ja kokeilla oman suosikkigenren ulkopuolelta pelejä. Savagen kohdalta sitä "vaikeus"-valitusta en voi käsittää. Ainakin ykkösessä on niin matala oppimiskynnys, ettei toista löydy. Eihän siinä muuta kuin valita ukko ja sitten hutkita.

Olisko uuden pelin saapuessa laniohjelmaan (tai vanhan hankalankin) paikallaan läväyttää ennen slotin alkua sillä tykillä diashow luennointibonuksella pelin toiminnoista. Ei mitään tunnin pätkää, mutta 5-10 min pikakoulutus, mistä tapahtuu mitäkin ja mikä on pelin pihvi. Mitä mikäkin hahmoluokka puuhaa ja miksi. Ja mihin pitää mennä. Näppistoiminnot kaikki varmasti osaa, mutta vois ne pelin jipponappulat kertoa samalla. Vaatii tietty hallitukselta vähän enemmän ennakkotyötä ennen laneja, mutta siinähän olis sen hallituspalkkion (minkä?) eteen vähän työtä. Ja saa ne kovimmat peliä hihkuvat toki avitella.

Lorem ipsum...